Az utóbbi időkben számtalan felületen olvashatjuk, hogy a modern vállalkozások elengedhetetlen felülete az üzleti blog. De miért kell kiemelt figyelmet szentelni az ilyen jellegű publikációkra, és miben más ez, mint egy szimpla blogoldal? Egyáltalán mi a célja az egésznek?
Mi az üzleti blogolás?
Az üzleti blogolás egy olyan marketinges taktika, amely a publikációt használja egy vállalkozás üzleti tevékenységének online láthatósági növelésére.
Ez az egyelőre kissé ködös megfogalmazás két további kérdést vet fel.
1 Mi az a blogolás
2 Mit jelent az online láthatóság?
Kezdjük az első felvetéssel. A blogolás rövid formátumú, épp ezért lényegre törő tartalom (szöveg, kép, esetleg hang) létrehozása. A blog elnevezést jellemzően gyűjtőnévként használjuk: egy webhely publikált tartalmainak összességét értjük alatta. (Példának okáért, amit éppen most olvasol, az egy blogbejegyzés.)
Egy blogoldal bármiről szólhat ami a szerzőt foglalkoztatja, így tengernyi témáról olvashatunk az ilyen jellegű publikációs felületeken. Itt pedig kettéválik a személyes és az üzleti blogolás. Utóbbi ugyanis kizárólag egy célra koncentrál: a mögötte lévő vállalkozás népszerűsítésére. Ez persze nem jelenti azt, hogy a bejegyzéseknek szigorúan szakmainak, zsargonosnak és egy szűk réteg által érthetőnek kell lenniük, sőt, épp ellenkezőleg! Egy jó üzleti blog könnyed stílusú, választ ad az ügyfelek kérdéseire és messzemenően olvasóbarát.
Ami a második felvetést, azaz az online láthatóságot illeti. A megfogalmazás pontosan az, aminek hangzik: egy vállalkozás az interneten könnyen megtalálható legyen. Azaz a céged megjelenik a keresőmotorok találati listáján, jelen van a közösségi oldalakon, illetve fontos weboldalak hivatkoznak rá. Az üzleti blogolás tehát segít az ügyfeleknek tájékozódni egy termékről, illetve egy szolgáltatásról a megrendelés előtt.
Hogyan különböztethető meg a személyes blog az üzleti blogtól?
Az internet korában rengeteg ember vezet személyes publikációs oldalt, ám ezek mögött nem, vagy nem elsősorban a profitorientáltság áll. (Leszámítva azokat a honlapokat, mely kifejezetten a reklámfelület-értékesítés miatt üzemelnek.) Az ilyen jellegű webhelyek jórészt hobbiból, elhivatottságból, rajongásból kifolyólag jöttek létre, szerzőjét (szerzőjüket) elsősorban a szórakoztatás, oktatás hajtja.
Ezzel szemben az üzleti blog egy marketingcsatorna, amely támogatja a vállalkozás üzleti növekedését. Blogjuk jellemzően a hivatalos honlapjuk egy aloldalán található, de előfordulhat olyan eset is, hogy teljesen különáll attól.
Miért szükséges egyáltalán egy vállalkozásnak blogot vezetnie?
Ahogy a fentiekben már néhány szó esett róla, az internet előretörésével a vállalkozások között soha nem látott harc kezdődött az ügyfelek kegyeinek elnyerése érdekében. Ez pedig azt is jelenti, hogy a cég népszerűsítése érdekében online kampányokat is szükséges folytatni. Az a vállalkozás ugyanis, amelyik a lehető legtöbb felületen elérhető, rendelkezésre álló, gyors, naprakész, ügyfélbarát, informatív, az helyzeti előnybe kerül a konkurenciájával szemben.
Ezek elérésének pedig kitűnő, sőt, megkerülhetetlen eszköze az üzleti blog. Nézzünk egy-két konkrét példát, hogy egészen világosak legyenek az eddig leírtak.
Szolgáltatás népszerűsítése: Vegyünk egy teljesen hétköznapi vállalkozást, mondjuk egy autószerelő műhelyt. Ez azért is jó példa, mert az ilyen jellegű cégektől tömve van a piac, így jól látható, hogy a vállalkozásnak valami pluszt kell nyújtania, hogy lépést tudjon tartani a konkurenciával. És itt jön képbe az üzleti blogolás.
A cég elkezd publikálni a weboldalán a célközönségére nézve releváns, tehát az autótulajdonosoknak hasznos tanácsokkal tűzdelt bejegyzéseket. A kocsi téli felkészítése, téli-nyári gumicsere, tippek a használtautó vásárlásához, stb. Ez egyrészt magas szakmai felkészültségről fog tanúbizonyságot adni, mely önmagában is növeli a vállalkozás presztízsét, másrészt értékes tartalmat ad, harmadrészt jótékony hatást gyakorol a keresőoptimalizálásra (erről a későbbiekben még lesz szó).
Termék népszerűsítése: Alapjaiban a cél ugyanaz, mint az előző pontban, azaz a népszerűsítés és a konkurenciával történő lépéstartás. A különbség természetesen a blogbejegyzések milyenségén lesz. De a könnyebb érthetőség érdekében vegyünk számba itt is egy példát. Tegyük fel, hogy a vállalkozás ebben az esetben női cipőket forgalmaz. A blogbejegyzései kézenfekvően itt a divatról, az évszakokhoz történő öltözetválasztásról, a kényelemről és az eleganciáról fognak szólni.
A publikációk hatása ebben az esetben is a tekintélynövelés, az értékes, informatív tartalom és a keresőoptimalizálás pozitív kicsengése lesz.
Az üzleti blog hatása a keresőmotorokra
Mielőtt kiveséznénk a témát, érdemes néhány szót ejteni arról, hogy mi is az a keresőoptimalizálás, mik azok a keresőmotorok? Bizonyára észrevetted már, hogy a Google találati listáján – hogy csak a legnagyobb keresőmotort említsük – egyes oldalak előrébb, míg mások hátrébb szerepelnek. Miért van ez?
A Google igen kifinomult algoritmussal értékeli a weboldalakat, majd ennek eredményeként határozza meg azt, hogy melyik honlap kerüljön az első, második, harmadik és a további helyekre. Kétségtelen tény, hogy az algoritmus pontos működése hétpecsétes titok, azonban annyit a keresőóriás szakemberei is elárultak, hogy a pozícionálásnál lényeges szempont a frissesség, az értékadás és a magas minőségű tartalom.
Ezeket olvasva talán már szemet is szúrt, hogy mindezeket a követelményeket az üzleti blog tökéletesen teljesíti. A rendszeres, minőségi bejegyzéseket a keresőmotorok értékelik, és előresorolással jutalmazzák a munkát. Minél több, minél informatívabb bejegyzés van az oldaladon tehát, annál valószínűbb, hogy az ügyfelek a kereséseik során a te vállalkozásodba botlanak.
Minden alkalommal, amikor közzéteszel egy publikációt, lehetőséget adsz arra, hogy a keresők megjelenítsék a cégedet a találati listájukon.
Milyen egy jó blogbejegyzés?
Fentiek tükrében felvetődhet a kérdés, hogy milyen a megfelelő üzleti blogbejegyzés? Noha a cél a vállalkozás népszerűsítésének növelése, illetve a keresőoptimalizálás, érdemes észben tartani, hogy a tartalmak a felhasználóknak készülnek, nem pedig a keresőoldalaknak.
Az írás során tehát törekedj a sok információval, hasznos tanácsokkal tarkított tartalmak létrehozására. Igyekezz plusz értéket adni az ügyfeleidnek. Próbáld megtalálni a piaci rést, írj olyan dolgokról, amikről te is szívesen olvasnál.
Egy kép valóban többet mond ezer szónál, óvakodj azonban a túlzott képhasználattól, mert a bejegyzésed értékét veszti. Ha kész vagy egy bejegyzéssel, a kezdeti időkben mindig kérj meg valakit, hogy olvassa át, nyilatkozzon az érthetőségéről. Így elkerülheted a túlzott zsargonhasználatot, a bonyolult körmondatokat.
A blogbejegyzés nem egy doktori disszertáció, így törekedj a könnyed, laza hangnem használatára, az olvashatóság érdekében pedig a szellős, áttekinthető sortörésekre.
Nagyon fontos megemlítenünk, hogy az üzleti blogolás is egy szakma, ami elsőre nem egyszerű, sőt olykor komoly tapasztalatot igényel. A hatékonyság érdekében fordulj a marketing-szovegiro.hu csapatához, ahol olcsó szövegírás árak várnak.